tisdag 15 september 2015

Recension: Girl Onlinge - Zoe Sugg

Sextonåriga Penny har en hemlighet.

Under pseudonymen Girl Online, bloggar hon om vänskap, killar, sin galna familj och de panikångestattacker som har börjat ta över hennes liv efter en bilolycka. När en pinsam video med Penny börjar spridas på internet blir räddningen att åka med föräldrarna till New York några dagar. Där träffar hon Noah och blir blixtförälskad. Men när Penny åkt tillbaka till Brighton tornar missförstånden upp sig på båda sidor om Atlanten och ett bittert krig bryter ut på sociala medier...

Efter att ha läst ett gäng riktigt dåliga recensioner så var mina förhoppningar inte värst höga. Men jag dras till på tok för gulliga böcker där allt slutar lyckligt...så det kändes ändå givet att jag skulle läsa den här boken. Titta bara på omslaget, so cute. Jag har inget som helst emot att det är puttinuttigt och det alltid går bra för karaktärerna utan motgångar. 

Men jag kan förstå att varför inte folk gillade den här boken, språket var ja, inte helt på nivå. Men ändå så gillade jag dialogerna mellan alla karaktärer, de var rappa och roliga att läsa. Man sugs in i handlingen väldigt fort och blir genast fast i Penny, i alla fall jag blev det. Jag blev nästan ganska direkt fast i alla karaktärer som fanns med i boken, men Elliot var en karaktär som jag dock hade lite svårt för. Lite för mycket drama-queen över honom och så har jag svårt med kompisar i böcker till huvudkaraktären som är mest avundsjuka..

Den absolut roligaste delen i boken att läsa om när de var i New York! Jag älskade att läsa om när de var där, allt verkade så himla perfekt och tänk att få spendera julen där borta...Jag måste också säga att jag älskade läsa om twisten som kom på slutet, eller twist och twist men det var högst oväntat och det gjorde boken väldigt mycket bättre.

Jag tycker det är bra att Zoe tar upp mycket om panikångestattacker osv i boken eftersom det är ett sådant viktigt ämne att prata om, vad är då bättre att det dyker upp i en ungdomsbok som kommer läsas av x antal miljoner ungdomar? Har sett att många tyckte att det fick en för stor roll i boken men jag tyckte det var alldeles lagom och blev liksom inte bokens mittpunkt. 

Summan, jag gillade den här boken mycket och hade väldigt svårt att släppa taget om den, jag njöt varje sida. Jag tipsar den här boken till dig som är som mig, gillar när det är puttinuttigt och bara på rosa moln. Boken var över min förväntingar och jag kommer garanterat att läsa del 2 som kommer ut nu i höst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar