torsdag 24 september 2015

Alltså nej?!

Här sitter jag ensam i min lägenhet och taggar till inför imorgon då det är dags för bokmässna! Skrikjunger även till Badpojkens Johnny G (hehe) när jag loggar på min kurs och ska leta reda på något, när jag läser en diskussion om barnböcker endast handlar om vita, och om det finns några böcker som har en huvudperson som inte är vit och ifrån Sverige? 

Nej, inte många men det som gjorde mig så förargad var när någon skrev "Däremot anser jag att det inte få slå över så de svenska barnen tappar sitt" 

EHHH URSÄKTA MIG? What the heck läste jag precis?

Bara för att en barnbok/bilderbok handlar om ett barn är ifrån Afrika, Danmark, Egypten osv så kommer DE SVENSKA BARNEN ATT TAPPA SITT? Vad är sitt? Deras ursprung? Den här personen menar att bara för att det inte är ett "svenskt barn" som huvudperson så kommer de svenska barnen att tappa sitt.

Äh, håll käften bara.

Jag blir bara så förjävla förbannad när jag läser sådant här, sitt, ditt, mitt. Dem och vi, vi och dem. Det finns inget som heter "Svenska barnen", utan barn räcker gott och väl. När ska folk förstå och fatta det? Aldrig tydligen.

MEN det som gör mig mest arg är att det kommer ifrån någon som förmodligen slukar böcker och har därefter valt att studera böcker? Det är ju det som är fantastisk med böcker, vi får en inblick hur kanske är att leva i Kina eller Ryssland, under andra världs kriget eller i framtidens New York. Jag har alltid ansett att de som läser böcker har större förståelse för andra människor och deras liv. 

Jag hoppas att hädanefter att ALLA barnböcker har ej någon vit och svensk i boken så att alla "de svenska barnen tappar sitt". Jag vill se hur det skulle se ut! Katastrof!

PS: I övrigt så var det en bra diskussion, förutom det där lilla avbrottet.
DS: Efter det här känns det jävligt bra att jag har anmält mig till att ställa upp och hjälpa till i Sveriges ensamkommande förening!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar