onsdag 9 september 2015

Recension: En förtrollad ö - Nora Roberts

Redan på färjan känner Nell Channing att hon har hittat hem. Den lilla ön Three Sisters Island har en närmast magisk dragningskraft på henne där den träder fram med sitt vita fyrtorn, sina pittoreska stugor och dramatiska klippor. Nell faller pladask och när hon lyckas få jobb på det mysiga caféet i öns bokhandel dröjer det inte länge innan hon bestämmer sig för att slå sig ner i det lilla samhället för gott.

Nell lär snabbt känna öns invånare: den karismatiska Mia som driver bokhandeln och kan allt om platsens mytomspunna historia, den charmige sheriffen Zack och hans syster, polisen Ripley. Men hur trygg är Nell egentligen på Three Sisters Island? På flykt undan ett destruktivt förhållande vågar hon inte avslöja sin verkliga identitet. När onda krafter från det förflutna hotar Nell sätts hennes nyfunna vänner på prov.

Ingen kan bli gladare än jag när Nora Roberts släpper en ny bok på svenska. En förtrollad ö är verkligen en typisk Nora Roberts-bok. Kärleken flödar, vänskapen är starkare än någonsin, osv osv. Men jag har faktiskt inte läst någon bok utav Roberts med lite magi i, jag tyckte väl att det var sådär. Jag tyckte det drog ner bokens betyg faktiskt, jag gillar mer de böckerna med lite spänning i.

När man vill ha något lättläst så funkar den här boken perfekt, jag uppskattar faktiskt sådana här böcker, tycker dom är mysiga men för några kanske det blir lite för puttinuttigt. Så vill du har något mer än lättläst och lättsmält så kanske man ska leta efter någon annan bok, för En förtrollad ö är väldigt förutsägbar, men bjöd även på ett par överraskningar som gjorde läsupplevelsen starkare. Jag älskar själv när böcker ustpelar sig bland vackra miljöer och i en liten småstad, mysfaktorn kan inte bli högre. 

Med Roberts böcker så är det lätt att trilla dit och ramla omkull, varje bok levererar perfekta killar hehe, men också starka och modiga tjejer. I den här boken är det svårt att inte tycka om karaktärerna, även om jag hade lite svårt för Ripley men tokälskade Zack istället. Så det var lite upp och ner i den här boken. Ibland älskade jag Nell, ibland nja, var känslorna svaga. Men i sin helhet så lyckades Roberts med att skapa ännu ett gäng karakäter som jag vill följa, kommer ju två böcker till i samma serie. 

Summan då: en mysig bok som jag definitivt kommer att läsa fortsättningen på. Slutet kom så hastigt så jag knappt fattade vad som hände, efter en lång uppförsbacke så kom slutet poff poff och så var boken slut. Men ett väldigt spännande slut och ett lyckligt som tur är för jag tål inte olyckliga slut.Jag vet vad jag får utav Nora, så mina förväntningar är aldrig för höga eller för låga, vilket gör att jag uppskattar hennes böcker mycket och ser fram emot varje ny bok som kommer ut. Läs den, men jag skulle nog hellre tipsa om Boonsboro-triologin, jag gillade den serien mer! =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar