tisdag 8 september 2015

Recension: Amandas gåta - Isabel Allende

Indiana Jackson är en holistisk healer som lever i de bohemiska delarna av San Francisco tillsammans med sin dotter Amanda. Banden mellan mor och dotter är starka, trots att de är olika som natt och dag.

Medan Indiana alltid försöker hitta det goda och det positiva i människor, fascineras dottern Amanda av mänsklighetens mörkare sidor. Den hyperintelligenta Amanda älskar deckare och rollspelet Ripper, som hon spelar på nätet tillsammans med ungdomar från hela världen.

När en serie märkliga mordfall inträffar i San Francisco-området inleder Amanda sina egna efterforskningar, och upptäcker att morden hänger ihop. Då kidnappas hennes mor. Kan bortrövandet av Indiana ha något med mordfallen att göra?

Amandas gåta blev min första bekantskap med Isabel Allendes författarskap. Handlingen lockade mig något fruktansvärt och boken visade sig vara mycket bättre än förväntat!

Som med alla nya bekantskaper tar det sig en liten stund innan man kommer överrens, och så var det för mig och Allende, jag hade väldigt svårt för hennes sätt att skriva och ibörjan tyckte jag att det var rörigt med alla karaktärer och ibland tillförde de väl kanske inget till historien. Den som var mest intressant att läsa om var faktiskt Amanda, jag skulle gärna vilja läsa fler böcker om henne där hon utreder mord, en karaktär som jag fastnade för helt enkelt. Som sagt så fanns det ett helt magasin med karaktärer, morfarn var också trevlig att läsa om. Jag älskade hans och Amandas relation och hur de nästan var mer kompisar än bara ett barnbarn och en morfar.

Jag önskade att jag som läsaren hade fått en bättre omfattning om vad spelet Ripper gick ut på, i början fattade jag ingenting men det gick upp mer och mer för mig ju längre jag läste. Men jag tyckte att författaren var väldigt otydlig med tanke på att spelet fick en stor plats i boken. Om författaren hade beskrivit mer om hur spelet uppkom, och hur hon fick tag på speldeltagarna osv så hade jag uppskattat detta inslag mer i boken. För jag tycker ändå att det var spännande att läsa om deras små möten och lära känna de andra speldeltagarna.

Jag skulle till och med våga säga att boken var lite svårläst, är man ingen van läsare så tror jag att den här boken skulle ges upp, vilket är synd då den var riktigt bra. Författaren hoppade runt bland en mängd olika karaktärer som inte ens kanske hade en biroll! Som sagt så tog det ett tag innan jag kom in i boken och verkligen uppskattade den.

Jag måste slå ett slag igen för Amanda! Hennes syn på morden var genialisk, om inte hon hade hjälpt till så hade de aldrig löst allt och Indiana hade också hittats död. Fler böcker om Amanda tack, man kan dra jämförelse med henne och Sherlock, bara det att Amanda är hälften så ung och tjej. Jag tyckte att morden var spännande och jag hade aldrig som Amanda sett hur de hörde ihop och utfördes utav en och samma mördare. Slutet var så spännande att jag fick pausa boken och läsa korta stycken för att kunna återhämta mig från det jag precis har läst, det var en bra twist om vem mördaren faktiskt var. Jag hade aldrig misstänkt hen, utan jag var helt fel ute.

Summan då: jag kanske låter lite negativ, men boken var verkligen jättebra och läsvärd. Jag hoppas att flera hittar denna godbit, då den bjuder på vänskap, familjedrama, kärlek, spänning ja! Nästan allt som jag vill ha i en bok :-)

Nu får jag väl leta upp andra böcker utav Allende, jag tror att de är lika bra.