tisdag 8 september 2015

Det här med att köpa böcker....

....när det finns bibliotek att låna böcker ifrån gratis?! Varför köper jag böcker? Frågan har jag ställt mig själv tusentals gånger, egentligen gynnar det ingen? Dom samlar damm, dom tar mycket plats, och har man som jag flyttat 3 gånger så blir det vääääldigt tungt att bära, och när jag väl dör så kommer böckerna förmodligen kastat eller åka till närmaste second hand affären. Så, varför har jag så mycket böcker? 

Det finns ett jättefint bibliotek ca 60 meter därifrån jag bor, så jag behöver ju inte äga en bok utan kan låna alla som jag vill läsa. Bättre för alla egentligen. Men, i hela mitt liv så har jag samlat på något, alltifrån suddigum, bokmärken, örhängen, presentpapper, ja listan kan göras lång. Men den samlingen som har stannat längst är min boksamling. När jag var liten samlade jag på Tvillingarna, nu har jag flera bokserier jag vill samla ihop. 

Det finns nog inget svar till frågan varför jag har så mycket böcker, men jag vet att jag älskar mina böcker. Jag älskar min bokhylla och stolt visa upp den för folk som kommer hem till oss, och sedan så tycker jag att ett hem blir så mycket mer hemtrevligt när det finns en bokhylla? Min bokhylla ger mig ro, när jag är stressad eller upprörd räcker det med att den bara finns där, att sortera om, det får mig att slappna av. Att stå och välja vilken bok som ska få bli läst, det är en obeskrivlig känsla. Den här boken då? Njaa, inte sugen på fantasy just nu. Den här då? Ja, den får det bli, idag är jag sugen på spänning med kärlek i. Lite så går mina tankar där jag står framför bokhyllan och ska välja nästa bok.

Nä, det finns nog inget svar trots allt. Trots att jag älskar bibliotek så älskar jag mitt egna lite mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar