tisdag 22 september 2015

Elementary - säsong 1

Elementary handlar om legenden Sherlock Holmes, han bor i New York och har precis kommit ut rehab för heroinmissbruk. En dag knackar Joan Watson på dörren och säger att Sherlocks pappa har anlitat henne för att bo hos honom så han inte faller tillbaka till drogerna. 

Elementary är alltså den amerikanska version till englands Sherlock. Jag kan säga redan nu att jag inte har läst böckerna om Sherlock, utan bara sett serien Sherlock och Elementary. Men Sherlock är en utav mina favoritserier och även denna serie kommer bli en stor favorit. 

Kan vi bara take a moment och hylla skaparna bakom serien och tacka dem för att de valde Lucy Liu som karaktären Watson? Egentligen ursprungligen så är Watson en man, men i Elementary en kvinna. Både Lucy Liu och Johnny Le Mille är perfekta till sina roller, som Watson samt Sherlock. Dom har verkligen hittat kemin mellan karaktärerna och jag älskar deras samspel. Jag känner att för att göra en till Sherlock Holmes-serie så måste man göra något unikt med den och att de valde att göra Watson till en kvinna gör verkligen denna serie unik och den sticker ut pga det! Watson blir snabbt en karaktär som man hejar på och bryr sig om, jag älskar hur hon alltid tar hand om andra medan Sherlock avisar nästan alla.

För att några nämna andra kommentarer så tycker jag verkligen om hur de samarbetar med polisen, Gregson och Marcus Bell blev snabbt två favoriter hos mig, och de är nog de enda som klarar av att jobba med ihop Sherlock och Watson. Dock så tyckte jag att i slutet av säsongen så blir Bell skjuten utanför polishuset, alla lägger skulden på Sherlock men jag tyckte inte alls att det var hans fel. Hur kan det vara Sherlocks fel att en fd misstänkt bestämmer sig för att skjuta Sherlock men träffar Bell istället? Aja..Tyckte bara synd om Sherlock då.


Eftersom första säsongen bjuder på 24 avsnitt så finns det både toppar och dalar, alla avsnitt kan inte hålla samma nivå genom hela säsongen och det har jag full förstående för. Ibland var några avsnitt inte lika spännande medan de flesta höll en hög nivå och jag satt på helspänn. Jag älskar Sherlock generellt och hans sätt att se på saker och ting. Jag gillade verkligen att de löste gåtorna eller morden under ett avsnitt istället för att ett stort mord/gåta skulle dras över hela säsongen. Men ibland på vissa avsnitt när det endast var 5-6 minuter kvar av avsnittet så tänkte jag, herregud hur ska de kunna knyta ihop säcken? Haha! Men det gjorde dem, såklart.


Jag gillade att den här Sherlock inte alls var lik Englands, jag tycker att både Benedict och Johnny gör sina egna tolkningar på Sherlock och tolkningarna är helt olika. Visserligen så klär de sig ungefär likadant förutom att Elementarys Sherlock inte använder en svart rock. Elementarys Sherlock, enligt mig är inte lika galen som Sherlocks Sherlock. Det är mycket som skiljer de två serierna åt och ingen är den andra lik, att dra massa med jämförelser och försöka komma fram till vilken serie som är bäst är löjligt. Båda två är jättebra serier och ligger mig varmt om hjärtat (hehe).



Som ni kanske märker så är jag väldigt positiv till den här serien, jag älskade den och undrar varför jag inte har kollat in den tidigare?! Jag har läst några recensioner där de flesta är liiiite för negativa...Jag tycker helt klart att du ska titta in den, även om du bara gillar fantasy eller drama! SE DEN!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar