torsdag 20 augusti 2015

Recension: Min stora stökiga nya familj - Anja Hitz

Rose har skilda föräldrar och inga syskon. Hon bor varannan vecka hos pappa och varannan hos mamma. Det funkar fint, i alla fall till mamma träffar Frank. Frank som har fem barn och bor i ett stort hus med rörig trädgård. Väldigt annorlunda från det som Rose är van vid från det lugna livet med sin pedantiska mamma. Ska det här vara hennes nya familj?

Jag har läst en sådan himla mysig bok, vi får följa Rose som har fått en ny stor och läskig familj. Från att ha varit ensambarn så har hon plötsligt fått 5 extrasyskon. Hon hoppas innerligt att mammas förhållande ska ta slut med Frank och så hon kan bli tillsammans igen med sin pappa. Jag förstår Rose, och känner stundvis igen mig fast jag är säkert 10 år äldre. Jag har också gått igenom en skilsmässa och fått en "ny" familj, så på så vis kan jag förstå hennes ilska. Något som jag tycker var bra med boken är att den ger två sidor utav att få en "ny" familj, flertal gånger så säger hennes nya styvsyskon att de saknar sin mamma (deras mamma dog i cancer) och då inser Rose att det är inte bara hon som har fått en ny familj utan dom också.

Boken är som sagt väldigt lättläst, men inte mig emot. Jag gillade den här boken, den bjöd på skratt och var en underhållande bok. Jag kan tänka mig att många som är yngre än mig skulle tycka om den här boken, många kan känna igen sig och relatera till Rose. Tror också att den skulle vara bra för högläsning då det finns många ämnen att diskutera som boken tar upp, exempelvis att få en ny familj och att ha skilda föräldrar. I boken så dyker också Renée upp, Rose tror att det är en kille först men egentligen så är hon en tjej, jag tänker att man skulle kunna diskutera mycket kring att man får klä sig och vara precis så man vill utan att folk ska klanka ner på en. Ja, mycket finns det att diskutera med hjälp utav boken, kanske ska skola om mig till lärare trots allt! =)

Jag fattade tyckte för många karaktärer, speciellt Rose som ibland är kaxig och ibland så vill hon bara gömma sig, Renée som blir Roses styvsyster, Frank pappan till De fem som Rose kallar dem, Roses båda föräldrar som vill det bästa för Rose men hon kanske inte alltid ser det. Det är en bok med många karaktärer som jag vill lära känna mer, även om det är en lättläst bok så tog den slut lite för tidigt. Sedan vill jag också se hur Roses pappas förhållande till Bitten slutar.

En läsvärd bok som bjöd på många härliga karaktärer, boken är verkligen fylld med humor och värme. Jag läste att det är den första delen i en serie, jag kommer garanterat att läsa nästa del!