tisdag 25 augusti 2015

Recension: LIfe unexpected - Säsong 1

 Kan innehålla spoiler

Life unexpected handlar om tonåringen Lux som är 15 år gammal, i hela sitt liv har hon hoppat runt bland olika fosterhem men har aldrig blivit kvar särskilt länge. Därför kommer hon på den smarta idén att söka upp sina riktiga föräldrar som adopterade bort henne för att få deras underskrifter så hon kan bli myndighetsförklarad. 

Baze, Cate och Lux

Men domstolen tror inte att Lux kommer klara sig själv och snart befinner de sig alla i en ovan situation som ingen hade väntat sig, Lux ska bo hos sina riktiga föräldrar. Cate och Baze har inte haft någon alls kontakt sedan de låg med varandra på vinterbalen, Cate gick själv igenom de gravida månaderna medans har levt livet och har öppnat sin egna bar.

Lux flyttar in hos Cate och Ryan, dessa två jobbar med radio och Lux har alltid avgudat dem på sitt håll. Tillsammans med Baze försöker de nu att smälta chocken att de är ansvariga för Lux men också att hantera att de faktiskt har en dotter som de trodde kom till en bra hem men istället har hoppat runt på olika fosterhem. 


Jag blev sååå överraskad utav den här serien, men redan efter första avsnittet så var det som att serie-himlen öppnade sig. En riktigt Julia-serie, familjedrama, kärlek, drama i övrigt, en mysig småstad, härliga miljöer, ja listan kan göras lång med saker som jag tyckte om. Det är ju ett familjedram men den håller sig ändå ganska oskyldig utan att bli för tråkig. För varje avsnitt så växer Lux relation till hennes föräldrar och det är trevligt att följa.

Karaktärerna är verkligen toppen i den här serien, man kan relatera till dem och serien kan ses utav många i olika åldrar. Min allra favorit är Ryan, även om Lux inte är hans barn så försöker han göra allt för henne och Cate så att de är en familj på riktigt. Även om jag har väldigt svårt och se att han bara kan förlåta Cate sådär när hon ljög, men deras relation växte verkligen under seriens gång. Jag tycker även mycket om Cate men blir lite irriterad ibland då hon alltid ska svansa över Baze osv. Ha! Blev så glad i sista avsnittet då Ryan och Cate gifte sig och eftersom Baze insåg att han hade känslor för Cate och skulle avbryta deras bröllop hade de redan sagt ja. Det var nog det sämsta i hela serien, jag tyckte det drog ner betyget lite. Jag blev ofta irriterad på Baze då han ena dagen älskade Cate och har känslor för henne men nästa dag har han inte det. Hmm...kan han inte inse att det är Cate och Ryan nu?


Lux då? Ibland så var hon en ängel, men ibland fick hon mig att verkligen koka. Exempelvis när Ryan hade lämnat Cate och hon frågar om Tasha får flytta in, jag förstår att Cate inte riktigt kan tänka på det just då och säger det till Lux, men Lux blir galen och jag fattar inte vad hon håller på med. Hon klagar ofta på att de är så dålig föräldrar och aldrig hjälper henne men nu har de faktiskt gett henne tak över huvudet osv så lite mer tacksamhet tack! Annars var hon en mysig tjej att följa.


Tillslut så insåg Lux äntligen att Bug inte var något att ha, jag hejar på Jones. För så som Bug behandlade Lux förtjänar ingen. Jag tycker verkligen om Lux och Tashas vänskap, den känns äkta och jag läste lite om säsong 2 där Tasha kommer vara med ännu mer.

Rekomenderar denna serie till dig som tycker om familjedrama, inte för många karaktärer, och härliga dialoger. För mig så är detta en ny favoritserie, det är precis sådana här serier jag älskar. Jag rekomenderar denna starkt.

Har ni sett Life Unexpected? Vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar