måndag 14 januari 2013

Recension: tv-serie. Merlin - säsong 1


Under jullovet har jag plöjt igenom Merlin och för någon dag sedan så såg jag det sista avsnittet. Vad kan jag säga? Det är en av dom bästa serierna jag har sett och som jag sent kommer glömma.

Bästa karaktär: ARTHUR. Och såklart Gwen, Gwaine, Merlin, Gaius. Men fick såna känslor över Arthur, fina Arthur. 
Värsta karaktär: Morgana och Modred.

Favoritpar: Gwen och Arthur. 

Bästa säsong: Första säsongen tror jag, allt var så nytt och allt var inte så allvarligt. Uther satt ju på tronen och allt var helt okej. Det 'allvarligaste' som hände då var en tävling mellan riddarna.
Värsta säsong: Femte säsongen helt klart. Allt var så himla allvarligt och mörkt. Man kände på sig att det skulle bli ett krig vid slutet.



Övriga kommentarer: Slutet, behöver jag säga mer? Det var det fruktansvärda jag har sett i hela mitt liv, hur man kan avsluta en serie på det sättet? Det finns hur mycket som helst att prata om när det gäller Merlin, men för att korta av det hela så har jag skrivit upp några punkter som har kommit upp under serien. 

- Det "andra" bröllopet mellan Gwen och Arthur. Det kändes liksom inte äkta och det gick väldigt snabbt. Det kändes som om bröllopet bara blev av för att. Men jag älskar Gwen och Arthur tillsammans.

- Merlin, och Arthur. Jag älskar deras relation, den är kompis-relation, bröder-relation och jobb-relation.

- Morgana. Varför förstår ingen att tidigare att hon är ond? Blir lite irriterad på Uther och Arthur som alltid försvarar henne. Så lite skönt blev det ju när sanningen kom fram.

- Att det är så tydligt på vilka avsnitt dom har lagt ner tid på. Vissa avsnitt så såg allt ganska billigt ut och specialleffekterna var dåliga. I andra avsnitt såg allt riktigt ut och allt var noga genomtänkt. Men det var ju ganska charmigt ändå. 

- Alla hängiva riddare av Camelot. Jag diggar dom! Men ändå, jag fick inte känslan av Camelot är en "stormakt" inom riddare och så. Alla tjatar om att det inte går att besegra Camelot, men jag fick aldrig den känslan av att dom var så mäktiga. 


- Gaius säger att Merlin är en av världens största trollkarlar som har gått på jorden, men alltså, hur kan Merlin alla trollkonster? Jag fick känslan av att Morgana är lite starkare än Merlin. 

- Hur fasen kommer allt gå efter slutet? Jag måste säga att slutet var ganska omtumlande och förvånande. Jag tror att ingen Merlin-fantast skulle kunna gissa att det skulle sluta så! Jag är full av frågor som jag skulle vilja ha svar på. Typ, vad hände med Gaius sen? Var hände med magin? Vad gör Merlin? Hur går det för Gwen? osv. 


Jag gillade den här serien väldigt mycket, men man måste verkligen ge serien en chans. Jag tyckte inte alls om serien i början men jag fortsatte att kolla och vart helt fast tillslut. En serie som verkligen berörde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar