måndag 21 januari 2013

Böcker jag vill bli film!

Jag brukar säga att om jag ser hur huvudpersonen ser ut, hur husen är byggda,  och hur miljön ser ut så är boken bra, och författaren har gjort ett bra jobb. När jag läser böcker vill jag gärna se hur allt ser ut i huvudet, jag bygger ofta upp en bild över hur allt ser ut, genom författarens beskrivningar. 

Ibland också när jag läser så kan jag tänka "den här boken skulle passa utmärkt som en film". Och så är bygget igång om vilka skådespelare jag skulle använda.

Några av dom här böckerna nedanför tror jag skulle passa utmärkt på filmduken!

Karriär och köksbesvär - Sophie Kinsella. 
Vilken bok av Kinsella har inte fått dig att skratta till tårar? Typ ingen. Men Karriär och köksbesvär tycker jag är hennes bästa. Filmen skulle perfekt till tjejkvällar och man kan aldrig få för många chick-lit filmer. Nu när jag tänker efter så skulle nog alla böcker av Kinsella kunna bli filmer ;-)


Jag tror att Sandra Bullock skulle passa jättebra som Samantha! Sandra har lite Bridget Jones-stil över sig och, den här boken är så pinsam och rolig.

Min bästa väns dotter - Dorothy Koomson. 
Den här boken fick mig att gråta, skratta, bli frustrerad. Det är en helt fantastisk bok men en underbar historia. Den är också fruktansvärd sorglig och hemskt och åhhhh. Helt underbar bok. 

Fyra dagar fyra nätter - Morgan Matson. 
Kom igen, alla älskar filmer som handlar om Road trips. Det finns alldeles för lite filmer om Roap trip, har ju bara sett Crossroads med Britney Spears hehe. 

Miley Cyrus som Amy? Ja, varför inte?  

 
Jamie Bell som Roger? Ja, varför inte? 


Vad hände med Jennie? 3 år - Caroline B. Cooney
Den här serien läste jag för flera år sedan, men jag minns den som väldigt bra. Det var den här serien som liksom fick mig att få upp ögonen för att läsa böcker.


Heartbreak hotel - Jill Marie Landis
Detta är en av mina favoritböcker genom alla tider, det är en mystisk kille med som är författare, det är ett värdhus, det är ett barn med, hur mycket bättre kan det bli? Heartbreak hotel var också den första "riktiga" chick-lit bok jag läste om jag inte minns helt fel.
Kate Winslet, som Tracy tror jag skulle bli perfekt.

Ryan Reynolds som Wade, ja snälla!

Gone - Michael Grant
Dom här böckerna är riktigt hemska och fasansfulla, men samtidigt otroligt spännande. Det är många intressanta karaktärer med, och det vore hur ballt som helst om den här serien blev filmer. Det handlar ju om ungdomar, men eftersom böckerna är ganska brutala så tror jag att många vuxna skulle se dom här filmerna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar