måndag 21 januari 2013

5 stycken minirecensioner på en serie

När jag gick på mellanstadiet så läste jag en serie om ett par syskon. Jag gick till biblioteket och finkammade barnavdelningen och hittade hela serien som jag lånade hem. Jag har läst ut hela serien och för att det inte ska komma 5 recensioner från samma serie så gjorde jag 5 minirecensioner istället!

I Saffys ängel får vi lära känna syskonen Casson. Det är Caddy, Saffry, Indigo och Rose som vi får läsa om. När Saffy är åtta år och läskunnig, inser hon att hennes färg på färgkartan i köket inte finns med. Alla barnen Casson är döpta efter en färg och finns därför på en färgkarta som sitter i köket, men Saffy finns inte med. Det visar sig att hon är adopterad och dom som hon trodde var sina syskon, är hennes kusiner. Saffy börjar umgås med deras granne Sarah, som är handikappad och sitter i rullstol. Jag gillar hur Saffys och Sarahs relation är och hur den växer, den är ganska avslappnad men dom vet precis vart dom har varandra. Jag älskar också hur Sarah hjälper Saffy att leta efter ängeln, som deras morfar testamenterade åt Saffy. Att Sarah smugglar med Saffy till Siena i Italien tycker jag visar tecken på sann vänskap.Jag tyckte boken var härlig men hade sitt allvar också. Att man får reda på att man adopterad är inget man leker med.
Titel: Saffys ängel
Författare: Hilary Mckay
Antal sidor: 171 sidor
Bok: #1

I Indigos stjärna börjar en ny kille i klassen, Tom. Han kommer från Amerika och ska bara stanna i en termin. Han vill mest hela tiden hem till Amerika men ändå inte, för han finner en oväntad vänskap med Indigo och Rose. Det här är ju egentligen Indigos bok, men jag skulle minst att är lika mycket om Rose. Den här boken var fin, jag tycker om Indigo och Roses relation till varandra. Rose, Indigo, och Tom passar perfekt tillsammans. Men om jag var Indigo så skulle jag bli arg på Rose som hela tiden skulle vara med. En annan sak som jag har funderat är på att allt känns så amerikanskt i dom här böckerna, men hela serien utspelar sig ju i England. I den här boken börjar även Samantha dyka upp...
Jag älskar att Indigo kallar sina syskon för tjejligan! Och Indigo, så himla fint namn.

Titel: Indigos stjärna
Författare: Hilary Mckay
Antal sidor: 173 sidor
Bok: #2

Rose saknar Tom mer än allt annat. Istället finns David, tjocka och svettiga David. Som en gång i tiden mobbade Indigo och det kommer Rose aldrig att glömma. Men Indigo envisas med att bjuda hem David, för människor kan faktiskt förändras säger han. Rose skickar brev till sin pappa i London och hoppas på att han ska komma hem. Men något går snett när Rose ska lämna tillbaka förlovningsringen på Caddy som sitter på tåget, och både Caddy och Rose reser till London. Som jag har sagt tidigare så är det inga direkta beskrivningar och jag vart rent ut chockad när deras pappa presenterar Samantha som hans flickvän! Jag kanske borde ha fått några aningar i Indigos stjärna men jag vart väldigt förvånad över att Bill hade skaffat flickvän, det förstörde lite min bild av honom som jag gillade från början. Men jag gillar honom fortfarande! Jag skulle nog också säga att det här är nog den bästa boken i serien!
Titel: Rose
Författare: Hilary Mckay
Antal sidor: 186 sidor
Bok: #3

Bill Cassons äldsta dotter Caddy har träffat en kille och har bestämt sig för att gifta sig med han. I den här boken så turas alla syskon om att berätta vad som händer. Innan hade alla en varsin bok som dom berättade, men nu har alla syskonen ett varsitt kapitel att berätta. Jag måste säga att jag gillade det, eftersom det händer väldigt mycket i boken så var det ett smart berättarknep. Det händer alltid mycket i böckerna och dom bjuder verkligen på skratt. Jag bara älskar hela familjen Casson. Jag skulle inte tveka en sekund att få vara med i deras vardag en vecka. Tänk att få hänga ute i skjulet med deras mamma, eller att få hänga med Saffy och Sarah en hel dag. Vilken dröm!
Titel: Caddy för alltid
Författare: Hilary Mckay
Antal sidor: 184 sidor
Bok: #4

Roses familj är splittrad. Caddy är någonstans i världen och alla andra är så upptagna med andra saker, så Rose känner sig ensammast i världen. Skolan är inte heller så rolig, men tur att hon har roliga Kiran och snälla men tråkiga Molly. Jag hade nog tyckt att det hade räckt med 4 böcker, men eftersom allt är så varierande i böckerna så gör den femte boken ingenting. Det hade gärna fått vara ännu fler böcker i serien, eftersom det händer så otroligt mycket.

Jag gillade slutet när Tom kom, det var tur att han kom tillbaka en liten stund. Jag gillar honom och det var fint att han kom tillbaka! Och rara David. Han dyker ju upp redan från första boken men det är i Rose som han verkligen lyser och blir en favorit hos mig. Jag gillar alla karaktärer i den här serien men David är en stark favorit! Ett bra slut på en bra serie.
Titel: Ensam Rose
Författare: Hilary Mckay
Antal sidor: 215 sidor
Bok: #5

Det är en väldigt mysig serie som inte kräver så mycket uppmärksamhet utan den bjuder på skratt. Har ni tid över så tycker jag ni ska läsa den här. Serien passar också om man precis har passerat lära-sig-läsa-stadiumet,  för dom är otroligt lättlästa med mycket dialoger.