fredag 25 januari 2013

Recension: bok. Kitty i europa - Carolyn Keene

Kitty och hennes vänner Bes och George ska resa runt i Europa en hel sommar. I Schweiz möter de Franz, som är arvtagare till ett stort företag. När dom är ute på sjön blir dom nästa överkörda av en racerbåt. I Italien förväxlar Bess sitt nya halsband med ett annat halsband som är stödgods och värt många tusen. I Grekland blir hotellets kassaskåp plundrat och flera pass saknas. Under tiden får dom många nya vänner också.

Jag läste inte alls mycket om Kitty när jag var mindre, bara ett par böcker. Men det här är första boken där det är flera böcker i en bok. Man skulle kunna läsa böckerna för sig, men jag tyckte det va smidigt att ha böckerna direkt efter varandra.

Språket skulle kunna vara bättre, och karaktärerna mer utvecklade. Men böckerna är mysiga och lättlästa och det räcker för mig. Men något som dom svenska bokförlagen borde tänka på är att förnya Kitty-böckerna. Jag vet inte om man kan köpa några Kitty böcker i bokaffärer nu? Jag hittade den här Kitty boken på en second hand butik. Det vore synd om Kitty och hennes mysterium glömdes bort!

Den bästa boken var nog när dom var i Schwiez. Det var spännande och det var roliga karaktärer som dom träffade där. Jag tyckte hela mysteriet var bra och jag kunde inte gissa mig till vem som va den skyldiga. I dom andra böckerna var mysteriemunnen ganska långsökta och när man det väl kom fram hur allt låg till så gick det alldeles för snabbt över att kunna reflektera, över vad som hände och vilka som låg bakom allt.

Något som ofta nämndes i böckerna var att Kitty och hennes pojkvän Ned hade skiljts som ovänner, jag skulle gärna vilja en bakgrund varför det va som det va. Hon sa flera gånger att hon inte visste vad som skulle hända när hon kom tillbaka med Ned. Jag skulle gärna veta varför dom skiljdes åt som ovänner. Antar jag får ge mig ut på jakt efter boken innan och boken efter.

Det var en trevlig läsning och jag ska leta reda på min lilla samling av Kitty-böckerna. Jollyböckerna ska jag också leta reda på, älskade dom böckerna när jag var mindre!

Titel: Kitty i europa - tre böcker i en
Författare: Carolyn Keene