tisdag 15 december 2015

Recension: Chicago P.D Säsong 1

Jag började titta på Chicago P.D av en ren slump, var ensam hemma och hade det tråkigt och ville se en ny polisserie. Jag valde därför Chicago P.D pga av Sophia Bush är med, älskar henne sen One Tree Hill och va så nyfiken på hur hon skulle vara i en polisserie. Så därför föll valet på Chicago P.D!

Chicago P.D är en spin-off på Chicago Fire som jag inte har sett. Det finns även Chicago Med.

Chicago P.D handlar om en polisstation i Chicago, där vi har Hank Voight som är the boss för en grupp poliser. Vi har Antonio Dawson, Erin Lindsey, Alvin Olinsky, Sheldon Jin, Jay Halstead, Adam Ruzek, Kevin Atwater, och Kim Burgess. Dessa får vi följa i deras arbete som poliser men också får vi en inblick i deras privatliv.

Atwater och Burgess har precis klarat av polishögskolan och börjar jobba. Dessa två tillhör inte den andra gruppen utan dom här två är ute på gatan och i stort sett hjälper gamla tanter över gatan. Jag tycker att dssa inslag med Atwater och Burgess gör serien lite roligare och även lite mer humoristiskt. Jag tyckte avsnittet när dom hittar en gömd pojke i en källare som hos en galen tant var ett jättebra avsnitt, i slutet av säsongen får ju även Atwater börja jobba mer med "de riktiga poliserna". Jag älskade också scenerna med Trudy Platt som är receptionisten(?) i serien. Älskar hennes humor och hur hon jävlas med Burgess och Atwater.
Den karaktär som jag minst gillar är Voight, jag tycker han är krånglig och nja, vi klickar inte bara. Sedan stör jag mig något fruktansvärt på hans röst, måste den vara så hes???!?!?! Klarar inte av att lyssna på honom när han pratar. Sedan kan de också skippa när han ska hålla ett pepptalk till gruppen, han gör det nästan varje gång dom ska göra något och nja, känns bara klyschigt och något dom har lagt dit för att göra att hans karaktär får mer djup.
Nu till två karaktärer som jag gillar! Erin och Halstead, alltså Halstead prisa gudarna så het han är! Och gud vad jag hoppas på att det händer något mellan dessa...dom skulle va så perfekta för varandra. Haha nog om fangirling. Men jag gillar verkligen dessa karaktärer, även Ruzek hör till favoriterna även om han är ett rötägg ibland.

Måste bara hissa Sophia Bush! Jag älskar henne i One tree hill och man får ju sådana förväntningar på en skådespelare som man tycker så mycket om...Men hon rockade fan som polis alltså! Tycker verkligen har växt och även om hon är en polis nu i denna serie så finns det fortfarande lite Brooke i henne, inte mig emot. Jag tycker hon gör sin roll kanon bra och jag ser fram emot att få se mer utav henne i serien.

Jag tycker att serien bjuder på det jag vill ha, lagom blandning av action, och lite privatliv/drama. Denna serie är lite roligare då det nästan bara är gäng med, inte vanliga mordutredningar som det ofta är i polisserier, utan nu är det mest gäng! Vilket jag tycker gör serien unik och väldigt sevärd.

Nu återstår och se om jag ska kolla på Chicago Fire och Chicago Med, jag har dock väldigt svårt för att se bränder och eld på tv likaså med sjukhusserier - är allt för känslig för sådant.  Dock så passade Chicago P.D för mig alldeles utmärkt, kanske lite mycket slagsmål...

Egentligen har jag inget negativt att säga, men något som stöde mig pyttelite var att avsnitten hoppade mellan varandra. Antingen var det streamingsidan som hade lagt avsnittet i fel ordning eller så ville serieskaparna återkomma till vissa saker, det blev lite rörigt när ett avsnitt kunde handla om något som hände för 2-3 avsnitt sedan. Det var det enda negativa jag hade att säga om denna serie, jag älskade första säsongen och kommer garanterat att fortsätta se den!