fredag 17 juli 2015

Recension: Hög press - Jesper Tillberg

Tom är fjorton år, halvitalienare och hans största intresse är fotboll. Han spelar med Enskede IK men tillbringar mest tid på bänken. Han är helt enkelt inte tillräckligt bra. Det vill säga – han är bra på att prata och tänka fotboll, men inte lika bra på att faktiskt spela. Och hans behov av att alltid säga vad han tycker uppskattas inte av tränaren. Samtidigt som allt skiter sig med fotbollslaget flyttar en italiensk familj till Toms kvarter. Dottern Giulietta är grym på fotboll och hennes pappa visar sig vara en riktig fotbolls- tränare från italienska ligan. Plötsligt får Tom användning för alla timmar han har lagt på att spela FIFA ..

Jag har länge väntat på att det ska komma ut en ny serie om fotboll för ungdomar. Det här är en riktig nördbok, för dig som älskar fotboll och har koll på alla spelare runtom i Europa kommer du älska den här boken, dessväre så kan det vara så att har du inte koll är den inte lika intressant.

Läste en recension i någon tidning om den här boken där hen tog upp om att jämdställdheten i boken inte riktigt är okej, Tom kör med sin mamma och hans tjejkompis Linda. Det förekommer också mycket elaka ord och en liten nypa mobbning utav Toms tränare. Men jag som är insatt i den här världen kan säga såhär -  det ser ut. Det är verkligheten. Det förekommer mycket mobbning och jämdställdheten är åt skogen i fotbollsvärlden. Jag tycker på ett bra sätt så har Tillberg fått med det på ett bra sätt. Även om det här är verkligheten så får vi väl hoppas att det inte ser ut så där om ett par år. Dock så tycker jag att det var kul att det var en tjej som var bra på fotboll och inte en kille, det brukar ju oftast vara så.

Jag är själv fotbollstränare tycker att den här boken var dubbelt så rolig att läsa än när perspektivet kommer ifrån själva spelarna. Eftersom jag själv kan relatera mycket och så var det intressant att höra hur Tom tänker när det gäller spelarnas styrkor och svagheter. Folk glömmer ofta bort att det nästan alltid är tränaren bakom alla vinster och förluster, medgångar och motgångar. Jag hoppas att den här boken kan få mer tjejer att våga bli tränare! Det är himla kul och det behövs mer tjejtränare.

Egentligen är boken rekomenderad till 12-15 åringar men även jag som är 19 år läste den gärna. Jag förstår om man är en van läsare i 14 års åldern så blir den nog för enkel. Sedan är språket väldigt lättläst, inga direkta miljöbeskrivngar och det är också väldiga korthuggna meningar, det är inte heller så speciellt nyansrikt. Så ja, man får testa själv att läsa den här boken och se om den passar eller inte.

Summan av allt, läsvärd om man är som mig, superintresserad utav fotboll. Passar till både killar och tjejer, ovant att läsa om de teoretiska huvudorna, jag kommer rekomendera boken till mina fotbollskillar.

Hög press är den första boken i en planerad serie, den andra boken heter Dödens grupp.