lördag 11 juli 2015

Recension: Du är aldrig ensam - Sarah Dessen

Ruby Cooper förväntar sig alltid det värsta. Då slipper hon bli besviken. Och hennes liv vänds uppochner när hennes mamma en dag sticker hemifrån och lämnar kvar Ruby i det fallfärdiga huset de bott i. Ruby vill bo kvar, men eftersom hon är under arton får hennes storasyster vårdnaden om henne och hon måste flytta dit.

Det är bara det att systern lever ett helt annat liv än Ruby och hennes mamma gjort. Hon har gift sig rikt, hon bor i ett välbärgat, flott område, och hon skickar Ruby till privatskola. Men hur ska hon passa in?

För fjärde året i rad så har jag börjat mitt sommarlov med en Desssen bok, det är sommar för mig att öppna en ny bok med en författare  som kan skildra tonåren och familjerelationer bäst.

I de andra böckerna som jag har läst utav Dessen är det mycket mer kärlek i, i Du är aldrig ensam är inte lika mycket kärlek som jag är van vid när jag har läst andra böcker utav henne. Boken handlar mer om att Ruby kommer från en White trash miljö och hamnar i övre medelklassen och det blir krockar. Den här boken är mycket mörkare än vad jag är van vid, det nämns marijuana och hur Ruby brukade röka på och bli hög. Jag blev alldeles förskräckt, för jag tycker ändå att Sarah Dessens böcker kan läsas utav tjejer som bra mycket yngre än mig?! Jag menar, titta på bokens omslag, man kan inte tro att huvudkaraktären röker på?! Då får det förlag som ger ut boken ändra sitt omslag..

Som vanligt i Dessens böcker finns det ett helt galleri med härliga personkaraktärer, grannpojken Nate, smyckesförsäljaren och designern Harriet och hälsokostförsäljaren Reggie var ett väldigt trevligt inslag som höjde boken rejält. Och sedan har vi Jamie, drömmarnas man typ. Jamie är Coras man och är helt underbar, både mot Cora och mot Ruby. Jag förstår varför Cora föll för honom, jag skulle vilja läsa en hel bok om Coras och Jamies förhållande!! Jag tycker om att boken handlar väldigt mycket om att Ruby försöker att acceptera att hennes omgivning har ändrats, och hennes arbete som hon gjorde i skolan om vad ordet "familj" betydde var fint och roligt att läsa om, dels så var svaren hon fick kloka.

Summan av kardemumman så var det hela en jättebra bok, tror nog att denna är min favorit utav Dessens böcker, förut så var det Mycket mer än så. Jag älskar ju sådana här böcker, kan sluka dom i mängder, och Sarah Dessens böcker kan aldrig bli fel på sommaren!

Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 461 sidor