onsdag 22 juli 2015

Kulturtanten besöker Gripsholms slott

För några veckor sedan hade jag det fruktansvärt tråkigt här hemma, sambon var på jobbet och hade träning direkt efter och skulle därför komma hem sent. Jag pappa och lillebror hade pratat om att paddla kanot, men det regnade tok för mycket så det fick vi skjuta upp. Jag funderade och tänkte vad man kan hitta på annars, (måste säga att Södermanland, varför finns det ingen hemsida med aktiviteter eller förslag på saker man kan göra?!) Då slog det mig att vi kan ju åka till något slott, så det gjorde vi! Valet föll på Gripsholms slott. 


Slottet är känt som Gustav Vasas slott och grundade det år 1537, här finns också statens porträttsamling med ca 4000-5000 porträtt. Här kan vi får följa en fyrahundraåring historia genom portätten fram tills idag.




Jag har besökt Gripsholm en gång tidigare men det var nog närmre 10 år sedan så det enda jag kom ihåg är att det finns en teater och mycket riktigt så fanns det fortfarande en teater och mina minnen ljög inte. Dock så kommer jag också ihåg att man absolut inte fick fotografera därinne men jag såg inga skyltar om något fotoförbud och alla fotograferade hej vilt. 

Det är ett trevligt slott att besöka och det märks att de lägger ner mycket tid på det. Vi gick även över till Mariefred som också var en väldigt mysig stad(mer by?) och man såg slottet från en annan vinkel. Summan av allt så var det ett bra besök och för oss som tycker det är intressant med historia så det värt ett besök! Jag älskar ju gamla slott och blir alldeles förundrad över hur någon har bott i det där stora slottet.  Min egna dröm att jag ska bo i ett litet slott...eller i alla fall en prästgård, eller kanske en herrgård...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar