torsdag 21 november 2013

Recension: bok. Legend - Marie lu

En utav de bästa böckerna jag har läst iår är Legend av Marie Lu. Det var en riktig fullpoängare och jag har inte skrivit upp något negativt om boken i min anteckningsbok, eller jo det finns en punkt men den blir kraftigt övervägd utav de positiva.

Legend var svår att lägga ifrån sig och ännu svårare att glömma - den biter sig fast i minnet. Språket är drivande och hela tiden händer det något som får en att tappa andan. Det jag tycker är intressant med den här boken är att författaren har blandat in samhällsfrågor, såsom om demokrati och friheten. Vilket gör fantasygenren ännu spännande än vad den redan är. Jag har kommit på mig själv att jag hellre läser övernaturligt och dystopier än biografier och böcker i dess genre.

Karaktärerna är något som jag älskar extra med den här boken, Day och June är något utöver det vanliga - de känns som mina kompisar! Jag älskar hur Day STÄNDIGT tar hand om sin familj och jag förstår hur mycket han älskar sin mamma och sina bröder. Och June, vilken kick-ass brud. Jag diggar henne för att hon är så smart! Som när hon listade ut att Metias hade gömt kryptiska meddelande - det var genialiskt! Jag blir som en unge på julafton när det kommer twister eller kryptiska meddelande som någon knäcker, spelar ingen roll om det är film eller bok. Jag älskar't!
Boken handlar om June som är syster till Metias som är högt uppsatt i militären, June blir själv utbildad utav regeringen är historiens bästa elev. Day däremot är inte utbildad utav regeringen och är landets mest eftersökta brottsling. När Junes bror Metias dör antar alla att det är Day som ligger bakom attacken. Därför börja jakten, June ska tillfångata Day. Hon skickas ut i slummen och fattighetsområderna för att genom att spela ett gatubarn ta fast Day.

Men när de träffas sker något som ingen kan förklara. Ju mer de umgås i slummen inser de att regeringen inte kanske inte alltid talar sanning.

Jag var helt slut efter jag hade avslutat Legend, den tog på krafterna och att när den va slut tänkte jag "vafan ska jag läsa nu?". En bok som förtjänar applåder och läsas av många miljoner. Läs den om du älskade Divergent, du kommer inte bli besviken.

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Antal sidor: 291 sidor