fredag 22 november 2013

Recension: bok. Fördelarna med en kollaps - Jonathan tropper

Fördelarna med en kollaps är skriven utav Jonathan Tropper, det här är den fjärde boken på svenska och de andra böckerna som har givit ut är: Konsten att tala med en änkling, Sju jävligt långa dagar och Boken om Joe. Var det någon utav de här som jag inte tyckte om? Nej. Var det någon som var lite bättre än någon annan? Ja, Boken om Joe är min favorit hittills.

I den här boken möter vi Silver vars liv kanske inte riktigt är som han hade tänkt sig. Han är frånskild och han har knappt någon kontakt med sin tonårsdotter. Silver är bosatt på ett lägenhetshotell med sina vänner som dagligen spanar in collage-brudarna. När han tonårsdotter kommer och frågar om han kan följa med som stöd för att hon ska göra abort får Silver en stroke, han får en bristning i en aorta och bara en operation kan rädda hans liv. Hans doktor är hans förra frus man och därför bestämmer sig Silver för att vänta lite med operationen och han kanske hinner ställa allt till rätta igen. Han börjar säga saker som bara kommer ur hans mun och som han inte kan stoppa, visst blir det vissa saker som kommer opassande och i helt fel tillfälle.

Fördelarna med en kollaps är precis som hans andra böcker, sorglig, genomtänkt, rolig, det är en fin skildring av sårade och ömtåliga människor med trasiga familjerelationer. Tropper beskriver känslor och tankar på ett sätt så det blir lätt att känna igen sig i, men han har också en gnutta humor och i dialogerna sägs att alltid något klokt. Karaktärerna blir mina vänner och i hans böcker lyckas de alltid hamna i knepiga situationer. En läsvärd bok som bjuder på det mesta.

Titel: Fördelarna med en kollaps
Författare: Jonathan Tropper
Antal sidor: 320 sidor