måndag 4 november 2013

Recension: bok. Insurgent - Veronica Ruth

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.
Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg, förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.


Insurgent var precis som Divergent äckligt bra, verkligen jättemegadunder bra. Eftersom Divergent var så bra var därför mina förväntningar väldig höga. Och om Insurgent levde upp till mina förväntningar? Absolut. Det blev sällan en tråkig stund i Insurgent - precis som i Divergent.

Jag beundrar Veronica för att hon kan offra en viktig karaktär för att göra boken så bra som möjligt. Boken kan ha helt olika och ej väntade vändningar vilket jag gillar massvis, när en bok tar en annan vändning så är det nästan alltid positivt.

Tris berättarröst var helt underbar som vanligt, jag som läsare ryktes in i boken helt och hållet. Tris är en utav mina absoluta favoritkaraktärer så det var trevligt att vara tillbaka i Divergentvärlden. Dock så förstår jag inte varför Tris och Four höll saker hemliga för varandra. Jag saknade deras sätt att prata med varandra som de gjorde i Divergent, då var det ett fint förhållande med mycket kärlek och glädje men nu i Insurgent var det mycket tjafs och hemligheter. 

Jag älskade den här boken lika mycket som jag älskade Divergent och jag längtar så otroligt mycket till Allegiant som kommer nästa höst på svenska, och då har jag nog hunnit med en omläsning också!

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 381 sidor
Förlag: Modernista
Serie: Divergent #2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar