onsdag 5 juni 2013

Recension: bok. Pandemoniun - Lauren Oliver

Den gamla Lena är död. Hon lämnades kvar med Alex blodiga kropp bakom en mur av eld och rök, när de tillsammans försökte fly till vildmarken. Den nya Lena lever från dag till dag. I Vildmarken finns inget förflutet. Det enda som spelar någon roll är nuet, och vad som kommer att hända i framtiden. Och i framtiden finns en möjlighet att motarbeta regimen. I framtiden finns hopp.

Pandemoniun var en helt otroligt bra bok. När jag läste boken kunde jag inte tänka på något annat, jag var hela tiden inne i boken och när jag väl inte läste så var mina tankar på boken och hur det går för Lena. Lauen Oliver är en otroligt skicklig författare som leker med orden på ett otroligt sätt. Det blev aldrig komplicerat, vissa författare vill ju använda sig utav svårare ord för att dom tror att helheten blir bättre, men Lauren Oliver har gjort tvärtom, hon har använt sig av lättare ord och ändå låter allt så poetiskt och fint. När man väl läste boken så gick i ett rasande tempo, jag ville hela tiden byta blad och fick lugna ner mig själv för att inte hets läsa boken. Eftersom boken är skriven i Då och Nutid så slutade i stort sett varje kapitel med en cliffhanger, vilket är smart av författaren för att läsaren inte ska tröttna, vilket jag kunde göra med Delirium. Jag uppfattade Delirium som ganska seg och tråkig, medan Pandemonium var allt annat än seg och tråkig. Jag tyckte bäst om att läsa i Nutiden då Lena var i staden med Julian, i Dåtiden får vi läsa om hur Raven räddade Lena och hur det är ute i vildmarken.

Jag tycker Lena har gjort en otrolig utveckling, i Delirium var Lena ganska tråkig att läsa om och Alex likaså, det fanns inget som tilltalande mig. Jag tyckte Lena var naiv, ja, det var något hos henne som jag helt enkelt inte gillade. Men nu i Paandemonium, vilken brud! Jag gillade hur hon har växt och blivit modig. Jag beundrar hennes mod och hur hon hanterar allt som händer.Det var kul att läsa om Lena, och vad som kommer hända i Reqiuem vill jag inte tänka på. Jag tycker att Lauren Olivers värld som hon har byggt upp är otroligt spännande och realistiskt. Det kändes aldrig fake och ogenomtänkt.

Jag gick in i den här boken med noll förväntningar, eftersom Delirium var en liten besvikelse. Den här boken tycker jag är 100 gånger så bättre, karaktärerna är bättre, Lena har vuxit till sig, Julian är med i den här boken, ja jag är team Julian. Jag älskar allt med honom, hans historia om sin familj och hans pappa. Jag är lite rädd över hur han kommer påverka hela serien...i och med det oväntade slutet som kom.

Om ni var precis jag som besviken på Delirium så snälla läs Pandemonium, för det var en stor läsupplevelse och det är nog den bästa boken jag har läst hittills 2013.

Titel: Pandemonium
Författare: Lauren Oliver