tisdag 25 juni 2013

Recension: bok. Mellan raderna - Jane Green

Simon är överdrivet noggrann, kaxig och desperat att hitta den rätte mannen som helst ska vara helt perfekt. Cathy är vimsig, slarvig och inte alls så desperat. De är bästa vänner och bor båda i samma område i norra London. Nära dem bor också Lucy och Josh med sin vilde son Max och den otäcka aupairen Ingrid.
 

En dag, dyker plötsligt Portia upp i deras liv igen. Snygga självsäkra Portia som svek och krossade deras kollektiva vänskap och som de alla försökt glömma. Deras roller skakas om och ingen är riktigt säker på om de gillar det.

Mellan raderna är en sån där typisk chick-lit bok. Man kan lista ut slutet i redan i det första kapitlet. Dock så är det såna här böcker som jag älskar och slukar hel vilt. Det krävs inte mycket för läsaren att försöka lista ut saker som ska hända, utan man har en liten aning om vad som kommer hända. Vilket jag kan tycka är skönt. 

Det bästa med den här boken var att Lucy och Cathy öppnade en bokhandel med ett café. Det var väldigt roligt att läsa om deras motgångar och nedgångar, Cathy är en sån person som läser väldigt mycket, men jag som läsare fick aldrig ta del om vad det är hon läser. Jag slår vad om att författaren hade kunnat stoppat in massor med boktips och reflektioner över filmer. När det gäller andra böcker där en karaktär läser mycket kommer det massor med boktips, vilket gör boken också väldigt levande. 

Men ja, det är en typisk chick-lit bok. Precis som det ska vara för jag älskade den. Jag har läst I dina kläder av Green och vad jag minns så va den precis lika bra och rolig. Men läs bara någon bok av Jane Green, för ni vill inte missa hennes böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar