tisdag 10 december 2013

Recension: bok. Spela för livet - Michael Williams

Deo och hans kompisar är fullt inne i en fotbollsmatch i Zimbabwe när soldaterna kommer och invaderar deras by. Invånarna i byn tas till fånga och blir misshandlade, men Deo och hans handikappade storebror lyckas fly och därför tar de sig till Sydamerika. Soldaterna kommer eftersom presidenten tycker att byn inte röstade rätt i presidentvalet. Med sig har de bara en hemmagjord fotboll som är fylld med pengar och Innocents bix box där han har sina värdefullaste saker inuti.

Spela med livet är en fantastisk bok som tar upp många aktuella frågor, den är riktad till tonåringar och jag tycker att den förmedlar på ett bra sätt hur det är att vara invandrare och klara sig själv.Det som är fint med boken är att Deo klarar sig att på fotbollen, spelet räddar hans liv och jag tror att många inte förstår att en sport kan har en sån viktig betydelse för någons liv.

Karaktärerna var helt underbara, både Deo och Innocent var två härliga killar som jag ville lära känna in ändå in på djupet. Att se hur Deo tog hand om Innocent som är handikappad är ganska fantastiskt. Boken växlar inte mellan Deo och Innocent utan det är hela tiden ur Deos perspektiv, boken är uppdelad i två delar. Första delen handlar om hur han tog sig till Sydafrika och den andra delen är hur det är att leva i Sydafrika.

Jag tycker att boken återspeglar hur bra jag har det här i Sverige medans det finns ungdomar i Sydafrika som får leta mat i sopptunnor eller livnära sig på att sniffa lim. Författaren skriver sedan att boken är tillägnad till alla ungdomar i Sydafrika som har det svårt, eftersom vissa delar ur boken är inte påhittade utan riktigt historier som killar från slummen har berättat om.

Spela för livet är en bok som berör och viktig. Passar till åldern 10-14 år!

Titel: Spela för livet
Författare: Michael Williams