söndag 22 december 2013

Recension: bok. Du glömde säga hej då - Sarah Dessen

Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.

Jag kan som alla andra inte låta bli att jämföra Dessens böcker med varandra men min favorit som jag har läst utav henne (på svenska) är Mycket mer än så, jag har läst de andra Mitt perfekta liv och Hoppa och Blunda men Mycket mer än så är min favorit. Men på något sätt så älskar jag varenda en och är mer än förväntansfull när en ny bok släpps.

Jag ville absolut ha mer kärlek i den här boken men fokusen är på familjen. Mina föräldrar skiljdes när jag skulle börja 7:an och inte nog med att jag skulle börja på en ny skolan skulle jag också dela mina saker och flytta till ett nytt hus. Det är klockrent skildrat i den här boken om hur det är att hamna på ett nytt ställe och inte känna sig hemma någonstans. Därför förstår jag ibland hur McLean agerar som hon gör.

I Dessens böcker får man inte förvänta sig något nytt, det är samma visa och det är samma vardagsproblem, kärleksproblem, kompisproblem osv, jag kommer inte ihåg hennes karaktärer efter jag har läst klart en bok, de ända karaktärerna jag kommer ihåg är Eli från Mycket mer än så och Wes från Mitt perfekta liv (bara killar hehe)Jag tror att det är för att böckerna är så lika varandra, tjejerna i Dessens böcker

Böckerna lovar i alla fall en mysig känsla som är perfekt att läsa på sommaren, boken går lätt att läsa ut och språket är som vanligt helt fantastiskt. Sarah Dessen kan verkligen blanda in ett vackert språk och poetiska inslag.

Titel: Du glömde säga hej då
Författare: Sarah Dessen
Serie: -