lördag 22 februari 2014

Recension: bok. Bäddat för mord - J.D Robb/Nora Roberts

Eve Dallas är polisinspektör i New York och har över 10 års erfarenhet av att lösa fall på Manhattan. Eve tycker själv att hon har upplevt allting och mött de farligaste mördarna, men nu går en mördare lös och unga prostituerade hittas brutalt mördade i deras hem. Hennes intuition har alltid fått henne in på rätt spår men när hon möter den misstänkte Roarke, hennes största problem är att han är den misstänkte i morddramat. Trots alla varningstecken låter hon sig förföras, har hon tappat greppet över sig själv och sitt omdöme?

Bäddat för mord är den första delen utav en Thrillerserie skriven uv Nora Roberts, böckerna utspelar sig i framtida New York. Den första boken i serien kom ut 1995 och boken har även kommit ut på svenska tidigare med titeln Naken i döden. Den engelska titeln är Naked in death och Naken i döden är mycket mer korrekt än Bäddat för mord. Serien heter In Death eftersom varje boks titel slutar med In death, överlag tycker jag att de svenska titlarna är lite mesiga. Sedan 1995 har det kommit ut två böcker varje år så det borde väll börja sig närma mot upp mot 40 böcker snart, jag har hittat de tre första böckerna på secod-hand och loppisar för inga pengar alls men där har det tagit stop. Men jag håller ögonen öppna hela tiden efter fler böcker, för det är en serie som är värd att fortsättas på.

Boken är väldigt brutal och rå, jag är glad att jag läste det istället för att få se det på film. Men eftersom det är Roberts som har skrivit boken så är det självklart en del romantik i. Jag vet inte varför Eve tog det beslutet att hoppa i säng med den mordmisstänkta, men jag antar att kärlek gör en blind och döv? Nu har inte jag läst så värst många thrillers eller deckare men det kanske är något som finns med i varje kriminalbok, att huvudpersonen blir lite betuttad i den misstänkte. Men samtidigt så passade romansen in i boken, hade nog blivit lite för mycket polisutredning. Nu fick jag lite av båda - kärlek och kriminal!

Förutom att morden var brutala och att karaktärerna var mer än bra och trovärdiga så tyckte jag om att läsa om det framtida New York. Nora Roberts började skriva om framtiden för 19 år sedan och det är ju nu som dystopier verkligen har fått framfoten visad. I boken är det mycket högteknologi och det märks att boken utspelar sig 2050, det är häftigare utrustning och de hade flygplan som bilar.

En helt klart läsvärd bok för er som gillar Roberts andra böcker och för er som gillar deckare. Håll ögonen öppna i second-hand affärer och på loppisar så hittar ni dem säkert för en billig peng.

Titel: Bäddat för mord
Författare: J.D Robb / Nora Roberts