fredag 17 maj 2013

Recension: bok. Överenskommelser - Simona Ahrnstedt

Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.

Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.

Jag vill gärna se den här boken som en historisk roman men får vibbar av att den är mer i hållet "romance". Här har Simona skrivit en kärlekshistoria som utspelar sig bakåt i tiden. Men jag tycker Simona får igång drivet och det känns absolut inte som en harlequin-bok, kanske inte i nobellprisklass heller. Miljön och tiden känns hela tiden trovärdigt, mycket research har gjorts. Jag gillar att läsa historiskaromaner, har läst Frida Skybäcks Den vita frunoch Charlotte Hassel som jag gillade väldigt mycket. Skrev också för ett tag sedan att jag ville läsa mer historiskaromaner och på den listan fanns Överenskommelser med. Jag som är ett stort fan utav chick-lit genren slukade den här boken! Eftersom det var ett sådant driv i boken kunde jag inte sluta läsa, Seth och Beatrices kärlekshistoria var något utav de exotiska jag har läst.

Boken fick mig att bli galen, varför pratade inte Seth och Beatrice med varandra? Vet inte hur många missförstånd det blev. Boken är också ganska hemsk, fanns det verkligen så hemska människor då? Ojämlikheten mellan männen och kvinnorna var ju hemsk under den tiden, vilken tur att det har blivit lite bättre nu här i Sverige. Ibland ville jag bara gråta för det var så hemskt, och sista delen i boken(!!)

Även om alla karaktärer är för vackra och att tjejerna var som ägodelar så tyckte jag att alla karaktärer fick en egen personlighet. Jag gillade Beatrice direkt när hon började käfta emot alla karlar som sa emot henne. Men med Seth var det ju annorlunda, han gillade att hon var intelligent och uppskattade konst, så därför blev han snabbt en stor favorit hos mig.

Jag gillade Överenskommelser, och kommer definitivt att läsa Simonas andra böcker, har hennes bok Betvingade. Om man gillar chick-lit och vill ha lite historia inslag så är denna bok perfekt!

Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt