lördag 4 maj 2013

Recension: bok. En resa för livet - Debbie Macomber

Debbie Macomber har skrivit den lättlästa och roliga boken En resa för livet. Tillsammans med dottern Annie och den före detta svärmodern Ruht åker Bethanne tvärs över kontinenten. Ruths syfte med resan är en klassåterträff, på den träffen kommer också Royce att vara som var hennes ungdomskärlek. Annie följer bara med på resan för att bevisa för sin före detta pojkvän att hon också har det jätteroligt. Bethannes ex-man Grant vill försonas nu när hans andra äktenskap har gått i kras, hon har ett stort beslut att fatta och kanske resan kan hjälpa Bethanne på vägen? De har kartor och vägbeskrivningar men resan bjuder på överraskningar och så möter dom Max, en äkta vägälskare som glider på en Harley Davidson.

En resa för livet gick fort att läsa ut, stor och skön text. Harlequins böcker innehåller inget komplicerat, du vet ändå hur dom slutar, och visst behövs det såna böcker också? Som vanligt med Chick-lit böcker så är inte språket värst avancerat och man önskar bara att boken aldrig skulle ta slut. En resa för livet innehöll mycket feelgood och en stor mysighet, perfekt för en lat sommardag.

Något som är lite speciellt med den här boken var att jag nästan kastade den i soptunnan. Detta ältade om Bethanne skulle ta tillbaka sin ex-make eller inte blev väldigt uttjatat och blev bara irriterande att läsa om. Liksom, Grant (ex-maken) var otrogen och tog ut skilsmässa, han gifte sig sedan med hans älskarinna och sedan tog det äktenskapet slut, och han vill nu ha tillbaka Bethanne? Och det värsta var att hon funderade seriöst på att ta tillbaka honom, herrejesus vad arg jag blev då. Annie tjatade hela tiden också om att hennes mamma skulle ta tillbaka honom, om min dotter höll på så hade hon fått en rak höger. Det här är nog det ända negativa jag kan komma på med boken, annars var boken väldigt mysig och om man är sugen på att åka själv på en road trip genom USA så blir man ännu mer sugen efter att ha läst den här.

Ibland fick vi följa Bethanne och hennes tankar, ibland fick vi läsa om Ruths nervositet över att träffa Royce igen efter många år, och om Annies aggressioner till hennes före detta pojkvän som inte berättade att han skulle åka till europa. Alla tre kvinnorna var intressanta att läsa om och på så sätt blev det aldrig tråkigt. Alla tre hade sina egna stora beslut att fatta och tankar + funderingar fanns det gott om.

Något som jag totalt har missat är att den här boken ingår i en serie med fristående böcker, blev genast sugen på att läsa de andra böckerna. Jag kände på mig när jag läste boken att jag som läsare skulle ha koll på vissa karaktärer som nämndes, lite synd att jag missade att fanns böcker innan den här. Men det gick bra iallafall att läsa den.

Det här var en mysig bok, en bok om tre kvinnor som göra stora val i livet och går på sin magkänsla. Rekommenderar om ni är precis som jag som älskar mysiga chick-lit böcker!

Titel: En resa för livet
Författare: Debbie Macomber