fredag 6 januari 2017

Recension: Pokalurigt

 
Pokalurigt är skriven och illustrerad av duon Andrea de la Ba de Nanteuil och Lovisa Burfitt, tidigare har de gjort succé med sina böcker om den franska kvinnan Mademoiselle Oiseau. Pokalurigt är en förlängd arm av Mademoiselle Oiseaus drömska värld. 
 
 
I boken gömmer det sig pokalurer, i hattaskarna, på katten, i garderoben, på stolarna - överallt. Varje sida bjuder på fantastiska illustrationer där pokalurerna gömmer sig. En pokalur är en liten lurvig sak som är egensinnad, de är busiga och tycker om att rimma och de sitter aldrig heller still. 
 
 
Lovisas bilder bildar tillsammans med Andrea de La Barre de Nanteuils ord en underbar bilderbok som räcker sig till barn i 3 till 6 åldern. Det märks att boken riktar sig till mindre barn än vad de tidigare böckerna har gjort, genom texten som är ett rim. Boken är dessutom mycket tunnare än de tidigare böckerna duon har skapat tillsammans. 
 
Även om de små dikterna inte berättar så mycket, så talar bilderna för sig mycket mer. 
 
 
Jag vill också ha en liten pokalur hemma hos mig, en liten lurvig pokalur som bor i mina bokhyllor. Helst en rosa. 
 
 
Jag vill bara försvinna in i Mademoiselle Oiseaus våning och dricka te med pokalurerna. Och helst vill jag också ha varje sida som en tavla här hemma. Pokalurigt är precis som de tidigare böckerna om Mademoiselle Oiseau, drömska och fantasifulla. Barn som läser denna bok kan själva leta efter pokalurerna hemma hos sig, för vem vet, de kanske finns på riktigt. 
 
 
Jag vill läsa mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar